Soort evenement: expositie
Exposanten: Olivera Micovic | Marlieke Overmeer
Titel: Dit was 2020
Duur: 29/08/2020 – 12/09/2020
Extra: Meet the artist op zaterdag 5 en 12 september van 14.00 tot 17.00 uur
Locatie: Kanunnik Mijllinckstraat 1, 6525WS Nijmegen; tel: 024 8 200 315
Entree: gratis
Dit was 2020 is een expositie en onderdeel van het sociaal- maatschappelijk kunstproject in het kader van COVID19 dat Kunstmagazijn is aangegaan met modeontwerper Olivera Micovic.
Dit was 2020 |De actualiteit van de dag is sinds het begin van deze eeuw geenszins saai te noemen. Nieuwsontwikkelingen spelen zich in een stormachtig tempo voor onze ogen af. Het jaar 2020 spant de kroon. Nog voordat er oplossingen gevonden worden voor bijvoorbeeld de migrantenproblematiek, bevinden we ons plots te midden van de wereldwijde COVID19. Het raakt ook modeontwerper Olivera Micovic en beeldend kunstenaar Marlieke Overmeer. Beiden reageren vanuit hun professie op dagelijkse gebeurtenissen. Beschouwend en onderzoekend, maar ook actief handelend en makend - omdat het moet.
Marlieke Overmeer | Marlieke Overmeer schroomt niet in te grijpen in de geschiedenis of wat dan ook. Ze ontrafelt, ontlaagt, pelt en ontheiligt elk object/subject waartoe ze zich voelt aangetrokken. Continue, haast obsessief op zoek naar de kern ervan. Vervolgens construeert ze haar vondst en plaatst deze in een nieuwe setting.
Sinds 2015 werkt Marlieke Overmeer aan het project Gelaten waarin 3 muzes centraal staan. Rozekapje maakt onderdeel uit van dit project.
“Ik kom ze tegen”, zegt Marlieke Overmeer. “Het meisje uit het boek, het meisje op de boot…Ik raak in gesprek met ze”. De één trof ze levend in een kortstondige ontmoeting zonder woorden onderweg. De andere trof ze al bladerend door een boek, de catalogus van van Beuningen. Speciaal voor Dit was 2020 maakte Marlieke 15 panelen, gebaseerd op 2 van haar muzes.
Olivera Micovic| In het werk van Olivera vertelt de materie het verhaal. In de installatie met de titel Vluchtkussens symboliseren personages: Vader, moeder, kind, oma blijft thuis om op het huis te passen ligt het accent op de migrantenstroom. Aanleiding voor het werk was het vluchtelingjongetje Aylan die dood aanspoelde op het strand in 2015. Inmiddels is het 2020 en breidt de installatie zich uit met mondkappen. De materialen die zij voor haar werk gebruikt, stammen merendeel uit haar familie, haar dorpelingen. Maar het al 75 jaar oude laken kreeg ze van Marie-Christine uit Nijmegen. Dit nooit gebruikte laken van hoogwaardige kwaliteit dat Marie-Christine erfde van een tante was een ruilobject voor eten in WOII. De stoffen spreken.
Afsluiting ‘Olivera springt bij’ | In de zomermaanden maakte Olivera samen met 10 enthousiaste vrijwilligers 400 herbruikbare mondkapjes voor kinderen. Het maakproces in het atelier van Olivera is door Mirthe Scheifes vastgelegd in een sfeerfilm en foto’ s die te zien zijn in Kunstmagazijn.