Op de valreep - voor de deadline op 28 maart 2024 voor het indienen van een zienswijze over het concept verkeersbesluit zero emissie - organiseerde de gemeente nog een bewonersavond om vragen te beantwoorden. Aan de opkomst was duidelijk af te lezen dat park Heijendaal als enige vier weken geleden een brief in de bus heeft gehad over het concept verkeersbesluit zero emissie. Dankzij berichten in de media en op deze website, waren ook de Archipelstraat, de Groenewoudseweg en Brakkenstein vertegenwoordigd. Vanuit Brakkenstein waren er acht bewoners.
Veel aanwezigen hadden vooraf hun vragen ingediend en hoopten op duidelijke antwoorden om daarop hun zienswijze te baseren. De gemeente heeft toegezegd de antwoorden op deze vragen nog te publiceren op hun website: https://www.nijmegen.nl/over-de-gemeente/plannen/invoering-zero-emissiezones/
Wij beperken ons even tot de punten waar veel onduidelijkheid over was:
Wat zijn de ontbrekende verkeerscijfers voor de straten in Brakkenstein en Park Heijendaal?
De cijfers voor Brakkenstein blijken er wel degelijk te zijn voor de straten Houtlaan, Kwekerijweg en d'Almarasweg. Ze stonden alleen niet in het eerder verstrekte rapport van Goudappel vermeld. Van de cijfers voor het extra vrachtverkeer in deze straten hebben we een foto gemaakt. Gegevens over Driehuizerweg en Scheidingsweg blijken nu niet beschikbaar. Ook de Laan van Scheut in park Heijendaal is niet doorgemeten terwijl daar veel vrachtverkeer overlaadt.
Waarom worden de projecten die allemaal op het gebied rond de campus spelen niet in samenhang doorgerekend?
Deze vraag leeft duidelijk in Brakkenstein omdat we daar al drie jaar de effecten van de autoluwe campus vrezen. Ook vanuit de Groenewoudseweg kwam deze vraag expliciet. Omgevingsmanager Mark Vermeulen zegde toe "hierop terug te komen". Dit lijkt ons zeker een aspect om in de zienswijze mee te nemen om zo ook een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. De gemeente is namelijk verplicht ieder die een zienswijze indient een gemotiveerd antwoord te geven.
Waar komen de HUB's?
"Aan de randen van de stad" werd steeds gezegd. Maar bewoners willen de precieze locaties weten omdat het vrachtverkeer daarheen zal rijden om over te laden op elektrische voertuigen. Industrieterrein Bijsterhuizen blijkt zeker een van de HUB's te worden; daarnaast wordt het "overgelaten aan de marktwerking binnen de beleidsregels van de gemeente". Concreter dan dat de HAN een locatie op het industrieterrein van Elst onderzoekt, werd het niet.
Hoe nu verder ?
De gemeente gaf aan eigenlijk gewacht te hebben op de zienswijzes van bewoners en ondernemers om het verkeersbesluit definitief te maken. Het is wel zo dat het zonder het indienen van een zienswijze daarna juridisch niet meer mogelijk is een bezwaar in te dienen!
Op deze website zullen we voor bewoners die dat prettig vinden z.s.m. een voorbeeldzienswijze publiceren. Geef a.u.b. onder dit bericht even aan of u dat zou waarderen.
Deadline: 28 maart 2024