Vandaag in de Gelderlander een interview met verontruste wijkbewoners over de plannen voor een zogenaamde zero emissiezone op het terrein van de Radboud Universiteit. Het concept-verkeersbesluit ligt ter inzage tot 28 maart. Tot die datum is het mogelijk om een zienswijze in te dienen! Vracht- en bestelverkeer dat niet emissievrij is, wordt geweerd op de hele campus Heyendaal (HAN, RUMC en RU-terreinen). Dat betekent dat er beboet wordt. Camera's worden geplaatst om het verkeer te controleren.
Dit heeft gevolgen voor de omliggende wijken: omrijdend vrachtverkeer zal in de straten rondom de campus toenemen. Op het kaartje zie je dat de toename van het vrachtverkeer (nog zonder bestelbusjes mee te rekenen) op de Archipelstraat tot 450 % zal zijn en vanuit zuidelijke richting op de St. Annastraat tot 34 %.
Lees hier het artikel uit De Gelderlander van 19 maart 2024. Op mijnbrakkenstein.nl hebben al eerder artikelen gestaan over deze zero emissiezone.
Gevolgen voor Brakkenstein
Bewoners verwachten omrijdend vracht- en bestelverkeer op grond van de cijfers. Maar cijfers specifiek voor St. Annastraat, Houtlaan, Kwekerijweg, d'Almarasweg, Driehuizerweg en Scheidingsweg worden door gemeente niet beschikbaar gesteld. Ook niet na herhaaldelijk verzoek. Er komen HUB's (overlaadpunten) aan de randen van de stad, volgens de gemeente. Maar waar zijn die randen? De huidige HUB zit nu aan de Erasmuslaan, maar die moet weg, want die valt binnen de zone. Komt er dan een nieuwe HUB bij McDonalds? Of aan de Scheidingsweg? We weten het nu niet en willen dat de locaties van de HUB's in het Verkeersbesluit vermeld gaan worden.
Wijkraad raadpleegt bewoners niet
De wijkraad heeft inmiddels richting wethouders en projectteam Zero Emissie aangegeven geen enkel bezwaar te hebben tegen het verkeersbesluit... Bij ons weten is er door de wijkraad geen uitvraag onder bewoners gedaan hierover.
Wat is er nu nog mogelijk
Bewoners kunnen in hun zienswijze formuleren wat zij aan mogelijkheden voorstellen om iets tegenover de toenemende drukte en verkeersonveilige situaties te zetten bij invoering van de zero emissiezone.
Bijvoorbeeld een vrijliggend fietspad langs de d'Almarasweg (een en ander is ook duidelijk vastgesteld tijdens de bewonersavond in 2022) of eindelijk een 30-kilometerzone op de Houtlaan met veilige oversteekplekken.
Bewoners die behoefte hebben aan een onderbouwde zienswijze vinden binnenkort op deze website een voorbeeld, waaraan zij hun eigen invulling nog kunnen toevoegen. Want een zienswijze is nodig om naderhand nog bezwaar te kunnen maken. Nu niets doen = akkoord met verkeersbesluit en de gevolgen daarvan voor onze wijk.
Informatiebijeenkomst
Woensdagavond 20 maart is er een informatiebijeenkomst. Een aantal wijkbewoners is daarbij aanwezig en brengt donderdag verslag uit op deze site. Het is tot 28 maart (nog maar een paar dagen dus) mogelijk om een zienswijze op de plannen in te dienen. We houden je op de hoogte.....