Op woensdag 20 maart organiseert de gemeente op verzoek van bewoners een extra informatiemoment voor bewoners die vragen hebben over de consequenties voor hun wijk/straten door de komst van de zero emissie zones. Locatie: In het HAN gebouw aan de Kapittelweg 33. Afdeling "de blauwe banken ". Tijd : van 19 tot 20.30 uur.
Dit is precies een week voor de deadline op 28 maart van het inleveren van een Zienswijze op het concept verkeersbesluit ! De laatste mogelijkheid voor inspraak dus ! Bewoners doen er goed aan om hun vragen vooraf te mailen naar:
Ruimte voor aanpassingen !
De gemeente laat weten dat bewoners in principe voor elk onderdeel van het ontwerpbesluit en ontheffingen een Zienswijze kunnen indienen. Dus ook voor de gevreesde omrijdeffecten voor bepaalde straten waarvan de doorrekening niet gepubliceerd is."Na beoordeling van de ingekomen reacties worden nog aanpassingen gedaan en komt er een definitief besluit." Om daar straks als belanghebbende bezwaar tegen te kunnen maken, moet men nu wel een Zienswijze indienen.
Wiijkraadbestuur in brief aan gemeente : wij hebben geen bezwaar
Het bestuur van Wijkraad Brakkenstein heeft overigens besloten de gemeente bij voorbaat te laten weten NIET als wijkraad een Zienswijze in te dienen.( Dat is bij de voorgenomen bomenkap in Park Brakkenstein wel gebeurd.) Voor vragen hierover kunnen bewoners bij de voorzitter terecht.
Dit betekent dat bewoners er zelf voor moeten zorgen een Zienswijze in te dienen. Een belangrijke vraag voor Brakkenstein is hoe het zit met de toename van het omrijdend vracht- en bestelverkeer op straten als Annastraat ten zuiden van de campus, de Houtlaan, Kwekerijweg, d 'Almarasweg, Driehuizerweg, Scheidingsweg. De doorrekening hiervan staat niet in de rapporten; wel zijn er verkeersmetingen gedaan in 2023. Om publicatie van die cijfers is gevraagd, maar die zijn nog steeds niet verstrekt. Ook zijn de plaatsen van de HUB 's, de plaatsen waar het overladen op emissievrije voertuigen moet gebeuren niet bepaald. Daardoor is een belangrijke factor die verkeersstromen gaat bepalen natuurlijk nog niet doorgerekend.
In het concept Verkeersbesluit staat hierover slechts "Verwacht wordt dat het omrijdend verkeer vervalt in het bestaande verkeersbeeld doordat schommelingen over de dagen van de week op deze verkeersaders groter zijn."
https://www.nijmegen.nl/over-de-gemeente/plannen/invoering-zero-emissiezones/
Echter in de beleving van bewoners en gebruikers van straten met omrijdend vrachtverkeer is nog verder toenemende verkeersdruk absoluut niet gewenst !
De gemeente kent intussen de wensen mbt een aantal van deze straten en het zou goed zijn om in de zienswijze te vermelden welke oplossing men voor die straat voorstelt. Om een voorbeeld te noemen: de d' Almarasweg krijgt nu slechts ophoging van een aantal verkeersdrempels en verlenging van de 30 km zone tot aan de Groesbeekseweg. Het budget is niet toereikend voor meer aanpassingen. Dit zou het moment kunnen zijn om te pleiten voor budget voor passende maatregelen voor al die straten die extra vrachtverkeer krijgen. Voor de d ' Almarasweg is op een bewonersavond in 2023 een aantal oplossingen vastgelegd. Waaronder een vrijliggend fietspad.