Na de informatieavond van 4 februari heeft Gerry Nalis een plan van aanpak geschreven. De belangrijkste zaken uit dit plan van aanpak zijn in dit bericht opgenomen. Het plan is goedgekeurd door het bestuur. Gerry Nalis is in februari bestuurslid geworden.
Plan van aanpak Brakkenstein-Heyendaal
(Duurzaam Bereikbaar Heyendaal ook wel Autoluwe Campus)
Op 4 februari 2021 is een informatieavond gehouden over het ambitiedocument voor Park Heyendaal. Wat is de achtergrond?
Een samenwerkingsverband van Radboud Universiteit, RadboudUMC, HAN, ROC Nijmegen, studentenvakbond AKKU, gemeente Nijmegen, provincie Gelderland, provincie Limburg, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Arriva, Breng en NS heeft in het Meerjarenprogramma Duurzaam Bereikbaar Heyendaal 2019-2023 vastgelegd wat de ambities zijn voor mobiliteit op de campus. De verschillende besturen hebben begin 2021 akkoord gegeven op de start van de voorbereidingen. De focus ligt op een groene, autoluwe campus waar voetgangers, fietsers en OV de boventoon voeren en autoverkeer enerzijds wordt beperkt en anderzijds schoner wordt. Een ander belangrijk onderdeel is het aanpakken van bestaande verkeersknelpunten. Uitgangspunt is dat maatregelen rekening houden met de (woon)omgeving in het gebied en het verkeersbeleid in de rest van de stad. Op de informatieavond is gezegd dat er geen nieuwe knelpunten zullen ontstaan.
Belangrijke trekker van deze visie is de Radboud Universiteit.
Vanuit de gemeente zijn er 2 wethouders bij betrokken (o.a. Harriët Tiemens). Het is nog niet vastgesteld door B en W en dus ook niet besproken in gemeenteraad.
De onderliggende uitgangspunten voor het ambitiedocument Heyendaal zijn geformuleerd in:
- Mobiliteitsvisie 2019-2030 (vastgesteld in college in juli 2019)
- Omgevingsvisie Nijmegen stad in beweging (vastgesteld in juni 2020)
Dit zijn visies op hoofdlijnen en in deze visies zijn de infrastructurele maatregelen voor verkeer t.a.v. Heyendaal niet gedetailleerd uitgewerkt.
Wat levert dit plan voor zorgen op in onze wijk?
- In het plan wordt in eerste instantie het totale verkeer beperkt door in te zetten op het verbeteren van OV-gebruik en stimuleren van het gebruik van de fiets.
- Vervolgens wil men het autoverkeer op de campus verminderen door dit te verschuiven naar straten in de omliggende woonwijken, zoals St. Annastraat, Kapittelweg, Driehuizerweg (ook het stuk in Brakkenstein) en Houtlaan.
- Op de informatieavond is toegezegd dat die verschuiving alleen plaatsvindt als er een totale afname van 20 % van het autoverkeer is gerealiseerd.
- Toch blijft er dan vooral voor de Houtlaan en de Driehuizerweg een toename van het autoverkeer. Bovendien kan dit leiden tot meer parkeeroverlast in de buurt van deze wegen. Daarnaast kan door de plannen de bereikbaarheid of de ontsluiting vanuit de wijk voor bewoners slechter worden.
- Heyendaal partners en gemeente kiezen voor een verkeersoplossing die de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de omliggende wijken kan aantasten.
- Daarnaast zijn er in algemene zin zorgen over de gevolgen, ook vanwege het feit dat de ervaringen door het handelen van de gemeente en het betrekken van bewoners bij plannen negatief zijn (bijvoorbeeld ten aanzien van het bouwplan Heemraadstraat, Basisschool Brakkenstein, geen participatie bij planvorming Duurzame campus).
Wat zijn de vragen die we op dit moment hebben
- Is het niet zo dat de 20 % reductie van het autoverkeer nu al is gehaald. Ter illustratie: ziekenhuizen willen een reductie van 50 % realiseren van het aantal poliklinische bezoeken ten opzichte van voor corona. Ook de Universiteit zal een deel van het onderwijs op afstand blijven geven. Met andere woorden: de 20 % is waarschijnlijk echt al binnen. Wat betekent dus een afname van 20 % van het autoverkeer? Hoe wordt dat precies gemeten? Is de ambitie niet erg laag?
- Waarom heeft de gemeente niet gekozen voor een totale duurzaamheidsvisie voor Heyendaal in combinatie met de omliggende wijken?
- Waarom moet de Heyendaalseweg worden afgesloten ten behoeve van een duurzame campus?
- Waarom zijn de omliggende wijken die nadelig effect hebben van de maatregelen tot nu toe niet betrokken bij dit plan? De wijkraad Brakkenstein is in een voorfase van het plan (First Mile) wel geconsulteerd.
- Wat betekent een verbetering van de routering naar de parkeerplaatsen voor de omliggende wijken?
- Hoe loopt de besluitvorming verder bij de gemeente? Het is niet duidelijk of en wanneer er een besluit over het totale plan wordt genomen door het college van B en W en de gemeenteraad.
- Hoe zijn andere stakeholders betrokken bij de plannen (o.a. ondernemers in de wijken en sportclubs)?
- Welke maatregelen zijn er bedacht om de vervoersbewegingen op de D’Almarasweg te laten afnemen?
Wat zijn onze uitgangspunten in Brakkenstein?
Inhoudelijk:
- We zijn positief over een groene campus maar dat mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in de omliggende wijken. We willen als omgeving trots zijn met wat er bij Heyendaal gebeurt.
- De omliggende wijken moeten meegenomen worden in een totaalvisie op verkeersoverlast in het gebied Heyendaal en omgeving. De gemeente moet het voortouw nemen. We bekijken of vertegenwoordigers van andere wijken, die negatieve verkeerseffecten ondervinden (b.v. Platform Heyendaal, Hart van Hazenkamp, Park Heyendaal, Groenewoud, Galgenveld, Hatertse Hei), ook moeten worden benaderd.
- We zijn tegen een afsluiting van de Heyendaalseweg ter hoogte van de Erasmuslaan.
- We zijn tegen een vermeerdering van het verkeer op de Houtlaan en de Driehuizerweg.
- Bij een afname van de verkeersintensiteit op de campus zou ook gestreefd moeten worden naar een afname van het verkeer in de omliggende wijken.
- We willend een passend, integraal parkeer beleid voor de hele Campus waardoor een vermindering van de parkeerdruk van bestemmingsverkeer voor de campus in de wijk Brakkenstein kan ontstaan.
- Aanpak kruispunt Heyendaalseweg/Houtlaan: veiliger en overzichtelijker kruispunt maken voor voetgangers, fietsers en automobilisten.
- Een oplossing voor de ene straat mag niet ten koste gaan van een andere straat in de omgeving.
Auteur: Gerry Nalis, lid bestuur wijkraad Brakkensten
d.d. 1 maart 2021
Mocht u willen meedenken of mee willen doen aan Duurzaam Bereikbaar Heyendaal, dan kunt u een mail sturen naar Gerry Nalis: